Pagina's

zondag 6 november 2011

Een testkleedje

Ik was al een tijdje op zoek naar een patroontje voor een kleedje met hangkraag (of watervalkraag) voor mezelf. Iemand in de naailes maakte een t-shirt met zo'n kraag en ik mocht van haar het patroontje lenen om er een kleedje van te maken.

Ik besloot eerst maar een testkleedje te maken alvorens het stofje dat ik in gedachten heb te verknippen.
Het werd er eentje in donkerblauwe, vrij zware tricot met een soort ajour motiefje in. Lekker warm en comfortabel.






Er moest het één en ander aangepast worden ter hoogte van de schoudernaden en mouwen, dus ik hoop die aanpassingen goed aangeduid te hebben op het patroon zodat het voor-echt-kleedje vlot in elkaar gezet kan worden. En dat is voor hopelijk later deze week...




Ik vind het wel ok voor een testkleedje. Waar ik minder content van ben, is de zoom onderaan. Ik heb toch iets met lubberende tricot want onderaan golft het terug wat. Ondanks absoluut niet trekken aan de stof bij het stikken, stikken met tweelingnaald en met stoomstrijkijzer met veel stoom 'platduwen' (niet strijken want anders rekt het nog meer was de tip die ik kreeg van de naailerares) krijg ik het toch niet goed... Ik ben dus nog steeds op zoek naar de gouden tip...



20 opmerkingen:

  1. Ik vind het super! Heel mooi modelletje!
    Tegen lubberen (tricotstoffen) strijk ik nogal eens vlieselinevormband aan de randen. Ik weet of dit zou helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi. Een boventransportvoetje helpt ook tegen uitlubberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi!!! wat een mooi model! Enige hint van patroon toevallig want ik vind em ook wel heel mooi en wil ok wel eens zo iets maken :o)

    Ik denk dat wat Katja zegt van die vlieseline misschien wel een goed idee is ... je kan het altijd eens op een overschotje proberen wat het doet hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi kleedje! Gouden tip: idd. een boventransportvoetje kopen. Je stof wordt dan bovenaan en onderaan gelijk door je machine ge'voed' zodat ze niet rekt (zelfde systeem als bij een overlock).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi! Ik ben ook fan van 'de hangkraag'!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je staat er zo mooi mee!
    Ik denk dat de kwaliteit van de tricot ook veel doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi kleedje!! Het staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een super kleedje! En een boventransportvoetje doet echt wonderen. Heb er net zelf eentje gekocht om dezelfde reden en het is echt een wereld van verschil. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, als dat een testkleedje is, vraag ik me af hoe het 'echte' kleedje er gaat uitzien? Dit is al supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi kleedje! Ik ben al benieuwd naar de "echte versie".

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig jurkje, ik zou hem zo willen hebben! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, prachtig (test)kleedje! Ben benieuwd naar de 'echte' versie...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. supermooi jurkje, het zou zo kunnen doorgaan voor het 'echte' werk, dus nu ben ik helemaal benieuwd naar je 'echte' werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super mooi kleedje. Ik ben nieuwsgierig naar het "echte" werk.
    Een boventransportvoet gaat inderdaad goed. Ik heb vorig jaar een coverlock gekregen van mijn ventje en daar stik ik voortaan alle tricot mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er al een heel schoon testkleedje uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amai, als het testkleedje al zo mooi is, dan ben ik echt benieuwd naar het volgend kleedje!
    Geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ga meteen eens kijken voor zo'n boventransportvoet en toevoegen aan mijn wish-list ;-) Dank u voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw, 't is fantastisch!
    Waren mijn test-kleedjes ook maar zo ;)
    Kan je dit patroontje ook niet verkopen via Van Katoen. Ik ben alleszins kandidaat voor de aankoop !!!!

    BeantwoordenVerwijderen